Dutch Rental Series ENDURANCE

Sprintrace en Endurance race in 1 event! Doe mee aan de Dutch Rental Series (DRS);
Speciaal voor de DRS hebben wij een aparte vloot karts aangeschaft. Deze karts worden alleen voor deze wedstrijden gebruikt en ook speciaal voor afgesteld. En om het nog eerlijker te houden wordt er bij elke pitstop van kart gewisseld zodat eventuele verschillen zo klein mogelijk worden. Nu komt het echt aan op communicatie, tactiek en natuurlijk rijders kwaliteiten.
De DRS competitie is geschikt voor de coureur die ervaren is en geen eigen kart heeft.
Tijdens de wedstrijdmiddag wordt nagenoeg dezelfde opzet gehanteerd als een Formule 1 sprint weekend. Alleen dan allemaal achter elkaar. We beginnen met een vrije training. Je kan de baan verkennen, en even lekker in je ritme komen. Uiteraard is het toegestaan om pitstops te maken en zo van rijder te wisselen. Na de vrije training begint de kwalificatie. Deze gaat net als in de Formule 1. Na 5 minuten wordt er afgevlagd en is Q1 ten einde, de langzaamste 7 teams vallen af en die rijden niet meer mee. Vervolgens begint Q2 die na 5 minuten ook weer ten einde is. Alle karts komen wederom de pitstraat in (uiteraard mag je dan ook van rijder wisselen). Wederom vallen de langzaamste 7 teams af. Vervolgens start de felbegeerde Q3 met de snelste 7 teams. Deze teams gaan uitmaken wie er bij de sprint race vanaf Pole Position start.
Na de kwalificatie worden de teams opgesteld op de startgrid naar aanleiding van de uitslag van de kwalificatie. De sprintrace wordt verreden over 25 rondes, waarbij het verplicht is om minimaal 1 pitstop te maken. Hierdoor kan je een tactische undercut maken ten opzichte van je concurrenten! De eerste 8 teams krijgen, net als in de F1 punten toegekend.
Na een korte pauze begint de Main race. 150 rondes achter elkaar racen met minimaal 5 pitstops per team. Het team dat na 150 laps het meeste aantal rondes heeft gereden wint uiteindelijk de race. Maar het team dat het beste scoort met de sprintrace en de hoofdrace is de uiteindelijke winnaar van het event!
Type: | Doel: | Opzet: | Kartwissel: | Puntentelling: |
Vrije training | Baanverkenning | 15 minuten | JA | nvt |
Kwalificatie | Bepalen startopstelling Sprint race | 15 minuten; Q1, Q2, Q3 | JA | nvt |
Sprintrace | Punten + bepalen startopstelling Main race | 25 laps | JA | F1 Sprint |
Main race | Punten | 150 laps | JA | F1 Normaal |
Het uiteindelijk winnende team is het team dat voor zowel de sprintrace als de main race het meeste aantal punten behaalt.
Tijdschema:
16:00uur Aankomst
16:15uur Briefing
16:30uur Start vrije training
16:45uur Einde vrije training
16:50uur Start kwalificatie
17:05uur Finish kwalificatie
17:10uur Start Sprintrace
17:30uur Finish Sprintrace (bij benadering)
17:40uur Start Main race
19:40uur Finish Main race en prijsuitreiking (bij benadering)
*Bovenstaande tijden kunnen op de dag zelf afwijken
Alles op een rijtje:
- Speciale huurkart races in F1 style, met zowel een kwalificatie, sprint als main race
- Speciale huurkartvloot die alleen voor deze wedstrijden worden gebruikt
- Bij elke pitstop VERPLICHT van kart wisselen.
- Er wordt gereden met 390cc Honda 4 takt karts
- Races in teamverband, je kan de kosten dus met elkaar delen
- Inschrijfgeld is per team
- Uiteindelijke winnende team is het team dat voor zowel de sprint als de main race de meeste punten hebben behaald
- Minimaal 14 jaar en 155 cm
Dutch Rental Series SPRINT

Dutch Rental Series SPRINT:
Wil jij individueel racen met goede huurkarts? Race dan mee met de Dutch Rental Series SPRINT! Deze wedstrijden worden op woensdagavond verreden en hier kan je individueel aan meedoen.
Elke keer als je de pitstraat inrijdt moet je verplicht wisselen van kart. Zo rijd je elke keer met een andere kart en worden de verschillen nog kleiner.
De kwalificatie wordt verreden in Formule 1 style. In Q1 vallen er 7 rijders af, in Q2 vallen er weer 7 rijders af en in Q3 strijden de laatste rijders voor de voorste startplaatsen. De snelste rijder mag van pole position starten in de eerste race.
Bij elke wedstrijd is elke deelnemer verplicht om minimaal 1 pitstop te maken. Zo kan je tactisch rijden. Ben je sneller, maar kom je niet voorbij je tegenstander? Plan dan die beruchte undercut wissel, maak je pitstop eerder, rijd een snelle ronde en kom hopelijk voor je tegenstander weer de baan op! Door de pitstop komt het niet alleen aan op snelle rondetijden, maar ook op tactiek. Welke rijder heeft nog genoeg bits and bites over om goed na te denken over wanneer de pitstop gedaan wordt?
Sodi World Series
En wat nog helemaal een leuke toevoeging is voor deze wedstrijden. Je behaalt punten voor deze wedstrijden voor de Sodi World Series (SWS). Eens per jaar organiseert Sodi een wereldkampioenschap voor de beste huurkart rijders ter wereld. Ben jij degene die in Nederland het meest aantal punten weet te behalen? Dan mag jij naar de finale!
Type: |
Doel: |
Opzet: |
Kartwissel: |
Verplichte pitstops: |
Vrije training |
Baanverkenning |
10 minuten |
JA |
N.V.T. |
Kwalificatie |
15 minuten, Q1, Q2, Q3 |
15 minuten |
JA |
N.V.T. |
Race 1 |
Punten F1 |
15 laps |
JA |
Minimaal 1 |
Race 2 |
Punten F1 |
20 laps |
JA |
Minimaal 1 |
Race 3 |
Punten F1 |
25 laps |
JA |
Minimaal 1 |